Prin maratoanele de lectură online promovăm dezvoltarea gândirii critice în rândul maratoniștilor noștri.
Varianta audio a articolului poate fi ascultată la https://youtu.be/TvQ19eo1N1U
A gândi critic = A fi critic, răutăcios, contra?!
! Gândirea critică = abilitatea de a înțelege și de a cântări informațiile care ajung la tine (prin citit, ascultat, vizionat).
Exemple de gândire critică: ” Sunt acele informații adevărate? Sunt demne de luat în considerare? Oare se poate și altfel decât cum au făcut alții? De ce unii acționează într-un fel și alții în alt fel? Ce îi determină pe unii să se comporte și să gândească diferit față de vecinii lor? Ce mă determină pe mine să fac altfel sau la fel ca cei din jur?”
Gândirea critică se antrenează permanent. A gândi critic presupune și un nivel de detașare, pentru a atinge și a păstra un echilibru în analiză.
Studii științifice despre gândirea critică
S-a confirmat, în cadrul unui studiu științific, că gândirea critică este o abilitate care se învață, care se dezvoltă prin exersare.
Studiul datează din 2015 și susține că încă nu se știe ce tehnici instructive sunt eficiente pentru încurajarea acesteia.
Alt studiu realizat de Anita Heijltjes, Tamara van Gog, Jimmie Leppink & Fred Paas, a arătat că studenții participanți și-ar putea îmbunătăți performanțele de raționament cu ajutorul unei intervenții de instruire scurte și relativ simple. Intervențiile au fost la fel de eficiente pentru toți participanții, indiferent de dispoziție, ceea ce este promițător pentru intervenții educaționale pe termen lung.
Autorii primului studiu nu au fost mulțumiți de ce au găsit în studiile precedente ca și tehnici pentru dezvoltarea gândirii critice. Au fost ei înșiși critici.
Noi am căutat să vedem de când se fac studii legate de dezvoltarea gândirii critice.
Unul dintre primele studii legat de gândirea critică prezintă destul de clar tehnici instructive de folosit în școală, având la bază interacțiunea între colegi.
Studiul din 1977, a lui Smith, Daryl G., relevă că participarea activă a elevilor, încurajarea și interacțiunea de la egal la egal au apărut ca fiind în mod semnificativ și pozitiv legate de dezvoltarea gândirii critice.
Există și în România profesori care încurajează elevii să participe activ la ore (nu doar să asculte sau să transcrie informație) și să lucreze în echipe în care să existe schimb de idei fără judecată.
Cum promovăm dezvoltarea gândirii critice
Noi vă propunem să experimentați statutul de maratonist ”în ale lecturii”.
Participarea la maratoanele de lectură organizate de Asociația Comunitatea Noastră este evaluată în funcție de lăsarea liberă a gândirii critice. Maratoniștii sunt puși în situația de folosi propriile percepții raționale și emoționale vis-a-vis de lecturile liber alese. Și primesc provocarea de a-și pune la treabă creativitatea pentru rezolvarea temei suplimentare.
Așadar, dacă nu ai încercat deja să participi la un maraton de lectură online, noi avem pregătit câte unul în fiecare lună (pentru cei peste 16 ani).
Încearcă, fără griji legate de cuvântul ”maraton”! Sunt mulți maratoniști care participă și merg și la muncă și au și copii în îngrijire. Se poate citi, cu un pic de organizare.
Nota bene
Aici se găsesc calendarul maratoanelor de lectură, regulamentul de participare, cât și prezentarea video a programului : https://asociatiacn.ro/maratoanele-de-lectura/ .
Referințe:
Heijltjes, A., van Gog, T., Leppink, J. et al. Unraveling the effects of critical thinking instructions, practice, and self-explanation on students’ reasoning performance. Instr Sci 43, 487–506 (2015). https://doi.org/10.1007/s11251-015-9347-8
Smith, D. G. (1977). College classroom interactions and critical thinking. Journal of Educational Psychology, 69(2), 180–190. https://doi.org/10.1037/0022-0663.69.2.180